Artikel

Piala Thomas: Indonesia Akhiri Kemarau 19 Tahun Kejuaraan Selepas Bantai China 3-0

Skuad badminton lelaki Indonesia berhasil menamatkan kemarau selama 19 tahun kejuaraan Piala Thomas setelah menumpaskan China pada perlawanan akhir sebentar tadi.

Lebih menakjubkan, kejuaraan ke-14 dalam sejarah penyertaan skuad lelaki jiran tetangga ini dikecapi dengan menumpaskan China 3-0 dalam tiga perlawanan pertama.

Ketiga-tiga kemenangan tersebut disumbangkan oleh pemain Anthony Sinisuka Ginting, pasangan Fajar Alfian-Rian Ardianto dan Jonatan Christie yang berjaya menumpaskan lawan masing-masing.

Anthony Ginting berhasil menumpaskan Lu Guang Zu dengan keputusan 18-21, 21-14 dan 21-16. Manakala Fajar Alfian-Rian Ardianto mengalahkan He Tin Jing-Zhou Hoa Dong secara ‘straight set’ 21-12 dan 21-19. 

Akhir sekali, Jonatan pula menutup malam gemilang buat skuad Indonesia dengan menewaskan Li Shi Feng dengan kiraan mata 21-14, 18-21 dan 21-14.

Untuk rekod, kali terakhir Indonesia menjulang trofi Piala Thomas adalah pada tahun 2002 dengan menumpaskan Malaysia 3-2 dalam perlawanan akhir yang berlangsung di Guangzhou, China.

Sebagai tambahan, Indonesia berjaya mara ke pentas final edisi kali ini selepas menundukkan Malaysia 3-0 di peringkat suku akhir. Selepas itu, mereka berhasil menumpaskan tuan rumah, Denmark dengan keputusan 3-1.

Featured Image: BWF

komen