Artikel

Le Tour de Langkawi Berlangsung Jun Nanti – Berstatus UCI ProSeries

Setelah tertangguh selama dua tahun, perlumbaan berbasikal lebuh raya, Le Tour de Langkawi (LTdL) edisi ke-26 bakal dilangsungkan bermula 11 hingga 18 Jun kelak.

Perkara tersebut dimaklumkan sendiri oleh Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Seri Ahmad Faizal Azumu sepertimana dikongsikan di platform media sosial milik Kementerian Belia dan Sukan, KBSMalaysia, semalam.

Dimaklumkan, perlumbaan itu berstatus UCI ProSeries –  Tier 2 saingan jelajah berbasikal lebuh raya yang diiktiraf oleh UCI – meliputi laluan sejauh 1,183 kilometer (KM) dan membabitkan lapan peringkat perlumbaan.

Untuk pengetahuan semua, saingan Tier 1 dipanggil sebagai UCI World Tour dan antara perlumbaan yang berada dalam saingan ini ialah Giro d’Italia, Tour de France, Vuelta a Espana dan lain-lain lagi. Sementara itu, bagi saingan Tier 3 dikenali sebagai UCI Continental Circuits.

Lapan peringkat tersebut terdiri daripada Kuala Lumpur – Kuala Pilah, Kuala Klawang – Raub, Putrajaya – Genting Highlands, Kuala Selangor – Tambun, Kuala Kangsar – Kulim, Georgetown – Alor Setar, Kuah – Gunung Raya, Langkawi dan Kuah – Langkawi Loop.

Menurut satu laporan media, lima pasukan telah berdaftar untuk menyertai perlumbaan ini. Manakala lebih 20 buah pasukan pasukan termasuk 18 daripadanya dari luar negara telah menyatakan kesediaan untuk menyertai perlumbaan ini.

Featured Image: KBSMalaysia

komen