Artikel

Terbuka Thailand: Aaron-Wooi Yik Singkir Pemenang Olimpik, Mungkin Lawan Juara Swiss Di Separuh Akhir

Beregu lelaki yang memenangi pingat emas Sukan Olimpik Tokyo 2020, Lee Yang dan Wang Chi-lin tersingkir daripada saingan Terbuka Thailand 2022 setelah tumpas kepada pasangan negara, Aaron Chia dan Soh Wooi Yik.

Beregu Taiwan yang menduduki tangga keempat dunia itu tumpas di peringkat suku akhir secara “straight set” di tangan Aaron-Wooi Yik dengan skor 21-17 dan 21-10 dalam tempoh masa tidak sampai setengah jam.

Selain daripada menempah tiket ke separuh akhir, kemenangan yang dicipta ini membolehkan Aaron-Wooi Yik memperbaiki rekod pertemuan ke atas gandingan Lee-Wang kepada dua kemenangan daripada lima pertemuan secara keseluruhan.

Sementara itu, beregu lelaki No.1 Malaysia ini berkemungkinan besar bakal berhadapan dengan pasangan yang menjuarai saingan Terbuka Swiss 2022, Fajar Alfian dan Muhammad Rian Ardianto dari Indonesia di peringkat separuh akhir, esok.

Namun begitu, ianya belum dimuktamadkan lagi dimana ketika artikel ini ditulis, mereka sedang menentang beregu Jepun, Keiichiro Matsui dan Yoshinori Takuechi. Ada kemungkinan, wakil dari negara matahari terbit ini yang menghuni ranking ke-31 dunia ini menjadi lawan kepada Aaron-Wooi Yik.

Featured Image: Badminton Asia

komen