Artikel

Piala Asia B-23: Malaysia Langkah Kiri, Kalah 1-4 Kepada Korea

Skuad Malaysia bawah 23 tahun (B-23) memulakan saingan Kumpulan C dalam kempen Piala Asia B-23 dengan langkah kiri apabila tumpas kepada Republik Korea.

Skuad negara bimbingan Brad Maloney tumpas dengan keputusan 1-4. Jaringan oleh Korea merangkap juara bertahan ini disumbangkan oleh Lee Sang-min (31’), Kim Tae-hwan (48’) dan jaringan berganda Cho Young-wook (89’, 90+2’).

Manakala jaringan tunggal Malaysia pula dihasilkan oleh kapten pasukan, Mukhairi Ajmal pada minit ke-83.

Dalam perlawanan tersebut, skuad negara berjulukan Harimau Muda turut dilihat tidak dapat menyaingi corak permainan yang ditampilkan oleh Korea dimana mereka mendominasi sebahagian besar permainan.

Selain itu, serangan demi serangan yang dilancarkan mereka memaksa Malaysia beraksi dengan corak permainan bertahan hampir sepanjang perlawanan. Mujurlah penjaga gol tinggi lampai, Rahadiazli Rahalim beraksi dengan baik dan mengekang Korea berkenduri gol dalam perlawanan ini.

Dengan kekalahan ini, Malaysia gagal memungut sebarang mata daripada perlawanan pertama peringkat kumpulan ini. Buat masa ini, Malaysia berada di dasar Kumpulan C.

Featured Image: Football Association of Malaysia

komen