Artikel

Pertahanan Argentina, Lisandro Martinez Setuju Sertai Manchester United

Pemain kelahiran Argentina, Lisandro Martinez dimaklumkan telah mencapai kesepakatan untuk menyertai kelab Liga Perdana Inggeris, Manchester United (Man Utd).

Menurut laporan media, pertahanan berusia 24 tahun dari kelab yang menjuarai Liga Belanda, Ajax Amsterdam itu akan menandatangani kontrak selama lima tahun bersama skuad Red Devils. 

Man Utd didedahkan akan mengeluarkan wang sekitar €57 juta bagi mendapatkan khidmat Martinez dari Ajax serta tambahan sebanyak €10 juta berdasarkan bonus dan persembahan.

Bagaimanapun, kemasukan pemain baharu yang ketiga ke dalam skuad Man Utd pada jendela perpindahan pada kali ini bergantung kepada pemeriksaan kesihatan, syarat-syarat pemain dan keperluan visa United Kingdom (UK).

Untuk makluman semua, selain daripada pertahanan tengah, Martinez yang berkaki kidal ini turut mampu beraksi sebagai pertahanan kiri serta pemain tengah bertahan.

Sejak menyertai Ajax pada 2019, Martinez telah merekodkan 118 penampilan, menjaringkan enam gol serta mencipta enam bantuan gol (assist) kepada rakan sepasukannya.

Kesemua rekod ini telah membantu Ajax menjuarai saingan Liga Belanda sebanyak dua kali serta Piala KNVB dan Perisai Johan Cryuff.

Bersama skuad kebangsaan Argentina pula, Martinez mempunyai 7 penampilan dan merupakan sebahagian daripada skuad yang menjuarai Copa America 2021.

Featured Image: AFA – Seleccion Argentina

komen