Artikel

Sukan Komanwel: Beregu Wanita Pearly-Thinaah Sumbang Emas Ketujuh Buat Kontinjen Malaysia

Beregu wanita No.1 negara, Pearly Tan dan Thinaah Muralitharan muncul juara bagi acara badminton (individu) di Sukan Komanwel Birmingham 2022.

Kejayaan itu dilakar Pearly-Thinaah dengan menumpaskan beregu tuan rumah, Chloe Birch dan Lauren Smith dalam perlawanan akhir yang berlangsung di NEC Hall, sebentar tadi.

Perlawanan tersebut menyaksikan pasangan negara yang berada di ranking kesebelas dunia ini meraih kemenangan secara “straight set” dengan skor 21-5 dan 21-8.

Berdasarkan rekod, ini merupakan kali pertama Pearly-Thinaah berjaya mencatatkan kemenangan ke atas beregu yang berada di ranking ke-14 dunia ini. 

Mereka pernah bertarung dalam satu perlawanan sebelum ini, namun pertembungan yang berlangsung di Piala Sudirman 2021 itu memihak kepada gandingan Chloe-Lauren.

Sementara itu, kejayaan merangkul kilauan emas ini menjadikan Kontinjen Malaysia meraih tujuh pingat emas secara keseluruhan di temasya edisi kali ini.

Enam pingat emas sebelum ini disumbangkan oleh Aniq Kasdan (angkat berat kategori 55 kg), Aznil Bidin (angkat berat kategori 61 kg), badminton berpasukan campuran, Bonnie Bunyau Gustin (powerlifting) dan Ng Joe Ee (gimnastik bola dan riben).

Featured Image: Badminton Association of Thailand

komen