Artikel

Piala Negara-Negara FIH: Malaysia Diletakkan Bersama Korea, Kanada & Jepun Dalam Pool B

Skuad hoki lelaki kebangsaan bakal berentap bersama-sama Korea, Kanada dan Jepun dalam peringkat kumpulan di kejohanan Piala Negara-Negara Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH) 2022.

Berdasarkan makluman daripada laman rasmi kejohanan ini semalam, keempat-empat pasukan yang menghuni ranking ke-10, ke-12, ke-15 dan ke-17 masing-masing ini diletakkan dalam Pool B.

Manakala satu lagi kumpulan, Pool A, diisi oleh Perancis (ranking ke-11), Ireland (ranking ke-13), Pakistan (ranking ke-18) dan pasukan tuan rumah, Afrika Selatan (ranking ke-14).

Kejohanan ini akan membuka tirainya bermula 28 November kelak bertempat di Stadium North-West University, Potchefstroom. Skuad negara akan memulakan kempen ini dengan bertemu Korea pada tarikh tersebut.

Pasukan yang menamatkan saingan peringkat kumpulan di kedudukan dua teratas akan mara ke peringkat separuh akhir. Di peringkat ini, juara Pool A akan berentap menentang naib juara Pool B manakala juara Pool B akan menentang naib juara Pool A.

Untuk pengetahuan semua, juara kejohanan ini berpeluang untuk meraih promosi ke saingan Liga Pro FIH bagi musim 2023-2024 bergantung kepada kriteria yang ditetapkan.

Liga Pro FIH merupakan sebuah kejohanan antarabangsa yang disertai oleh 9 buah skuad kebangsaan terbaik dunia. Ketika ini, ianya disertai oleh Argentina, Australia, Belgium, Jerman, Great Britain, India, Belanda, New Zealand dan Sepanyol.

komen