Artikel

Indonesia Masters: Beregu No.3 China Singkir Aaron-Wooi Yik Di Suku Akhir

Beregu lelaki No.1 tanah air, Aaron Chia dan Soh Wooi Yik terpaksa menerima hakikat tidak dapat mengulangi kemaraan sehingga ke pentas akhir dalam saingan Indonesia Masters sepertimana pada saingan Terbuka India pada minggu lalu.

Ini berikutan Aaron-Wooi Yik tumpas kepada beregu No.3 China, He Ji Ting dan Zhou Hao Dong yang berusia 24 tahun masing-masing pada peringkat suku akhir, hari ini.

Dalam pertarungan itu, Aaron-Wooi Yik tumpas secara “straight set” dengan skor 17-21 dan 10-21 dalam tempoh masa 39 minit permainan yang berlangsung di Gelanggang 1, Istora Gelora Bung Karno.

Sebagai rekod, ini merupakan pertemuan kedua melibatkan Aaron-Wooi Yik dan beregu yang menghuni ranking ke-21 dunia pada ketika ini di pentas kejohanan antarabangsa.

Pertemuan sulung melibatkan kedua-dua pasangan ini berlangsung ketika di Kejohanan Badminton Asia 2022 yang memihak kepada Aaron-Wooi Yik.

Sementara itu, Ji Ting-Hao Dong yang berhasil melakar kemenangan pada hari ini dapat meneruskan saingan Jelajah Dunia Super 500 BWF ke peringkat separuh akhir.

Menanti mereka di peringkat tersebut adalah samada beregu lelaki No.1 dunia, Fajar Alfian-Rian Ardianto atau beregu senegara mereka, Liu Yu Chen dan Ou Xuan Yi.

Featured Image: Badminton Association of Malaysia

komen