Skuad B-17 Jalani Latihan Di Akademi Aspire Qatar – Permulaan Kerjasama FAM & QFA
May 11, 2023 Hafizuddin Omar

Kem latihan yang dijalani oleh skuad bawah 17 tahun (B-17) negara di Akademi Aspire Qatar – sebuah institut sukan elit untuk membangunkan atlet muda – pada Apri lalu menjadi permulaan kepada kerjasama antara Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan Persatuan Bola Sepak Qatar (QFA).

Disamping menjalani kem latihan, skuad kendalian Osmera Omaro turut beraksi dalam enam perlawanan persahabatan di sana sebagai persediaan untuk mengharungi aksi Piala Asia B-17 2023 yang bakal berlangsung di Thailand, bulan hadapan.

Kesinambungan daripada kem latihan terbabit, FAM dan QFA tampil menandatangani memorandum persefahaman (MoU) yang bertujuan mempergiat kerjasama bola sepak dan mengeratkan hubungan dua negara, semalam.

Kerjasama antara badan induk kedua-dua negara meliputi enam bidang yang terdiri daripada pendidikan kejurulatihan, pembangunan pengadil, bola sepak wanita, perlawanan persahabatan, struktur dan operasi perlawanan belia serta pembangunan futsal.

Dimaklumkan, MoU tersebut berjalan selama setahun dan akan diperbaharui secara automatik setiap setahun dengan tempoh perjanjian tidak lebih lima tahun.

MoU tersebut ditandatangani Presiden FAM, Datuk Haji Hamidin Mohd Amin dan Presiden QFA, Sheikh Hamad Khalifa Ahmed Al Thani di Al-Bidda Tower, Doha.

Featured Image: Aspire Academy Qatar

Komen