Cheah Liek Hou Rangkul Kejuaraan Berganda Di England
August 7, 2023 Hafizuddin Omar

Kejuaraan dan Cheah Liek Hou boleh diumpamakan bagai dakwat dengan kertas!

Terbaru, jaguh badminton para negara berhasil merangkul kejuaraan berganda ketika beraksi dalam saingan Empat Negara Antarabangsa Badminton Para di Sheffield, England semalam.

Terdahulu, Liek Hou berhasil merangkul kejuaraan dalam acara perseorangan lelaki apabila menumpaskan pemain Indonesia, Dheva Anrimusthi dalam perlawanan akhir yang berkesudahan dengan skor 21-18 dan 21-10 dalam tempoh 36 minit permainan.

Sebelum itu, Liek Hou cemerlang mengesahkan tempat ke perlawanan akhir dengan menyingkirkan Suryo Nugroho (Indonesia), Ruthick Ragupathi (India) di peringkat separuh akhir dan suku akhir masing-masing.

Sebagai rekod, ini merupakan kejuaraan keenam daripada tujuh kejohanan diraih Liek Hou dalam acara perseorangan bagi kategori SU 5.

Sementara itu, Liek Hou yang turut mengambil bahagian dalam acara beregu lelaki bersama Muhammad Fareez Anuar di kejohanan yang sama menambah satu lagi pingat emas setelah melakar tiga kemenangan berturut-turut bertemu wakil Korea, England dan India dalam perlawanan berformatkan “single round robin”.

Sebagai tambahan, kejuaraan bersama Fareez ini merupakan yang kelima daripada lima kejohanan yang disertai mereka pada tahun ini.

Featured Image: Cheah Liek Hou Facebook

Komen