Artikel

Orleans Masters: Aksi Sulung Peng Soon-Ee Wei Berakhir Dengan Kekalahan Kepada Beregu Indonesia

Aksi sulung melibatkan gandingan campuran baharu antara pemain senior, Chan Peng Soon bersama pemain muda, Toh Ee Wei dalam saingan Orleans Masters 2022 berakhir dengan kekalahan.

Peng Soon-Ee Wei yang diletakkan sebagai pilihan kelima untuk menjuarai kejohanan ini tumpas kepada beregu Indonesia yang menghuni ranking ke-85 dunia, Zachariah Sumanti-Hediana Julimarbela pada Pusingan 32.

Baca: Chan Peng Soon Bentuk Gandingan Sementara Bersama Toh Ee Wei

Dalam perlawanan tersebut, mereka terlebih dahulu tumpas pada set pertama dengan skor 20-22 sebelum bangkit memenangi set kedua dengan kutipan mata 21-18 untuk mengheret pasangan Indonesia itu ke set penentuan.

Set ketiga itu berlangsung dengan cukup sengit namun Peng Soon-Ee Wei terpaksa akur tumpas dengan skor 18-21 sekaligus tersingkir awal daripada saingan bertaraf Jelajah Super 100 BWF ini.

Untuk makluman semua, pertarungan antara Peng Soon-Ee Wei menentang Zachariah-Hediana ini berlangsung dalam tempoh yang agak panjang melebihi satu jam permainan.

Sementara itu, beregu campuran Indonesia yang memenangi perlawanan ini dapat meneruskan kemaraan ke Pusingan 16. Menanti mereka di pusingan itu nanti adalah beregu campuran Finland-Republik Czech, Anton Kaisti dan Alzbeta Basova yang berada di ranking ke-90 dunia.

komen