Artikel

Sukan SEA: Kawin, 3 Pemain Luar Negara Barisi Skuad Thailand Kendalian Mano Polking

Thailand Bawah 23 Tahun (B-23) menjadi salah satu pasukan yang akan ditentang oleh skuad Harimau Muda dalam acara bola sepak lelaki bagi temasya Sukan SEA Ke-31 yang berlangsung di Hanoi, Vietnam pada tahun ini.

Skuad yang dibimbing oleh ketua jurulatih pasukan senior yang menjuarai saingan Piala AFF 2020 pada awal Januari lalu, Alexandre ‘Mano’ Polking telah menyenaraikan 20 pemain untuk mengharungi temasya kali ini.

Memimpin skuad ini dan berperanan sebagai kapten pasukan adalah penjaga gol skuad senior, Kawin Thamsatchanan yang berusia 32 tahun. Dua lagi pemain lebih umur yang menyertai skuad ini adalah pemain tengah Worachit Kanitsribumphen (24 tahun) and Weerathep Pomphan (25 tahun).

Baca: Barisan Kejurulatihan Sedia Ada ‘Kurang Yakin’ Punca Thailand Lantik Polking Kemudi Skuad Sukan SEA

Selain tiga pemain lebih umur, Polking turut menyenaraikan tiga pemain yang berpangkalan di luar negara. Mereka adalah pertahanan Jonathan Khemdee (OB Odense, Denmark), pemain tengah Benjamin Davis (Oxford United, England) dan Chayapipat Suphannapeset (Estoril, Portugal).

Dan baki 14 pemain lagi merupakan daripada saingan liga domestiknya.

Untuk makluman semua, skuad Thailand B-23 ini akan memulakan kempen Sukan SEA dengan bertemu skuad Harimau Muda kendalian Brad Maloney pada hari esok dengan sepak mula dijadualkan pada jam 8 malam (waktu Malaysia) bertempat di Stadium Thien Truong.

Sebagai tambahan, kali terakhir skuad Thailand B-23 merangkul pingat emas dalam temasya Sukan SEA adalah pada tahun 2017 dengan menumpaskan Malaysia B-23 pada perlawanan akhir yang berlangsung di Stadium Shah Alam, Selangor.

Featured Image: Changsuek

komen