Artikel

Sukan Komanwel: Atlet Kenya Menang Emas Acara 100m – Catatan Masa 10.02s

Perlumbaan akhir acara pecut 100 meter (m) lelaki di temasya Sukan Komanwel Birmingham 2022 menyaksikan pingat emas dimenangi oleh pelari Kenya, Ferdinand Omurwa Omanyala.

Atlet berusia 26 tahun kelahiran Nairobi ini muncul yang pertama melintasi garisan penamat dalam acara balapan yang berlangsung di Stadium Alexander dengan catatan masa 10.02 saat (s).

Sementara itu, di tempat kedua adalah juara bertahan edisi lalu, pelari Afrika Selatan berusia 28 tahun, Akani Simbine. Dia menamatkan larian dengan catatan masa 10.13s sekaligus membawa pulang pingat perak.

Baca: Kejohanan Olahraga Dunia B-20: Azeem Catat Larian 10.09s Acara 100m – Rekod Baharu Kebangsaan

Manakala tempat ketiga pula menjadi milik pelari Sri Lanka yang berusia 26 tahun, Yupun Abeykoon. Dalam perlumbaan ini, Abeykoon melintas garisan penamat dengan catatan masa 10.14s.

Sebagai tambahan, catatan masa yang direkodkan oleh Omanyala dalam acara ini adalah jauh lebih perlahan daripada rekod peribadi terbaiknya.

Omanyala pernah merekodkan larian terpantasnya, 9.77s ketika beraksi dalam kejohanan Kip Keino Classic 2021 di negaranya. Catatan masa ini meletakkannya selaku pelari terpantas bagi benua afrika.

Featured Image: Twitter Ferdinand Omanyala

komen